lördag 9 mars 2013

DT-spotlight - Stämpla på tyg

Idag är det jag, Cri-Kee, som ska ge er lite inspiration. Dagen i ära går till tyget. Jag har nämligen valt att stämpla på tyg och sedan sy en grytlapp. På så sätt får man något personligt där hemma i sitt kök.

Jag valde en blå tygbit och har använt mig av en speciell stämpeldyna - Versa Craft - som är gjord för att bland annat kunna stämpla på tyg. Stämpeldynan finns att köpa i flera olika färger, men jag valde att bara köpa den i svart, eftersom jag enbart ville stämpla motivets konturer. Jag har använt stämpelmotivet "äppelkorg".


Tänk på att tvätta tyget innan dekorering. Strykfixera motivet från avigsidan i minst fem minuter, med strykjärnet inställt på bomull. Därefter tål motivet att tvättas i 40 grader. Helst ut och in, men det går ju inte med en grytlapp. För att få en tjockare grytlapp klippte ju ut tre delar av en gammal tröja och avslutade med att sy fast ett svart kantband med ett hänge upp till.



Nu är det bara att sätt igång med storbaket utan att jag bränner mig i fortsättningen. Jag hoppas ni blir inspirerade att själva prova på det här med tygstämpling. Det går ju att stämpla på olika saker, t ex örngott, diskhandduken eller varför inte göra egna unika trosor!

Slutligen vill jag önska er alla en riktigt trevlig lördag!
Kram Cri-Kee

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.