onsdag 23 februari 2011

Hemgjord spets

Jag har gjort ett födelsedagskort med Chris Tårta. Vi har massor med födelsedagar i familjen nu framöver så födelsedagskort sitter ju aldrig fel.

Kortet är gjort för att passa till flera olika utmaningar på diverse bloggar, och en av dem var att man skulle göra sina egna dekorationer. Så jag tog fram mitt garn och min virknål och satte igång. Och jag tänkte jag skulle ge er en liten beskrivning av spetsbandet som är superenkelt att göra själv.
Börja med att göra luftmaskor så långt som ni vill att bandet ska vara.
På andra varvet börjar ni med tre luftmaskor, sedan en stolpe i andra maskan på föregående varv. Och så fortsätter ni  med en luftmaska och en stolpe varvet ut.
Sedan gör ni 3-5 luftmaskor (beroende på hur stora öglor ni vill ha, jag gjorde med tre på den här, men jag har gjort med fem också och det ser också bra ut) och fäster dem med en fast maska i första stolpen från föregående varv. Fortsätt göra luftmask-bågar varvet ut.
Nu ska vi ta oss ner till nederkanten och jag gjorde bara några enkla maskor längs kanten tills jag kom till rätt ställe, det kommer ju ändå att vikas in under, så det kommer inte att synas. Och sedan gör man likadana luftmask-bågar på den här sidan också och sedan är det klart. :)
Mitten blir bred nog att trä ett band på 6-7 mm igenom. Vill man ha bredare band är det bara att anpassa stolparna, göra dubbla eller trippel-stolpar i stället för vanliga stolpar.

Blomman tar vi beskrivning på en annan gång...

3 kommentarer:

  1. Väldigt snyggt!!
    Det låter ju som om man skulle kunna klara av det även om det var mååånga år sedan man höll i en virknål...
    Ska absolut göra ett försök iaf :)
    Tack för beskrivningen!

    SvaraRadera
  2. Wow, den är ju underbar:)
    Kram Tesa

    SvaraRadera
  3. Jättefint kort och spetsen är underbar!
    Kram Mia

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.