tisdag 15 februari 2011

Tisdagstips: kanter/edges

Hej där!
När jag började med den här hobbyn tyckte jag det var klurigt att veta hur jag skulle få lite mer liv och karaktär på kanterna. Allt blev så platt.
Här kommer lite varianter som jag brukar använda. En hel del har du säkert sett förut men kanske nått är nytt.
Har du fler idéer så skriv gärna en kommentar och berätta!

Hi there!
When I started with this hobby I often found it hard to create some energy to the edges. It turned out all flat.
Today I'll show you some of my favourites. Some of them I'm sure you've seen before but maybe something is new.
If you have more ideas to share, please leave a comment!

Här har jag färgat in kanterna med en liten stämpeldyna som jag försiktigt drar mot kanten i ca 45 graders vinkel. Snyggt är att först använda en ljus dyna och sen fylla på med en mörkare.

Here I've coloured the edges with a light brown and then a darker brown inkpad, tilted in about 45 degrees angle.
Alla färger funkar! You can use all kind of colours!

Rita är också kul! Bara att använda fantasin. To draw is also fun! Just use your creativity.


För att skrapa kanter finns en massa specialverktyg som i och för sej inte är så dyra. Men det går att få samma effekt om du skrapar med en sax. Här kan du använda färg och glitter för att förstärka mer.
There are special tools to scrape the edges. But it works just fine to use a pair of scissors. Afterwards you can use an inkpad and glitter to mark even more.
Att riva kan också vara snyggt. Här går det också att förstärka med färg.
To tear the paper also looks nice. You can mark it better with colour if you wish.
Det går fint att fästa band. It also works to glue some ribbons.

Symaskin ger en fin effekt. To use the sewing-machine gives a nice effect.

Man kan aldrig få för mycket glitter! You can never use too much glitter!
Här har jag vikt ner en kant. Det kan man variera en hel del. I've also folded the corner. You can vary that a lot.
Har du fler idéer så lämna gärna en kommentar =) If you have more ideas, please leave a comment =)
Kram/ Hug Monica

2 kommentarer:

  1. Vad mycket bra ideer!! jag blev hur inspirerad som helst!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara tips...nu suger det i skapa-tarmen. Kram Annika

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.