tisdag 21 februari 2012

Bokmärken


Att göra bokmärke och ge bort är alltid tacksamt. Här tänkte jag visa några olika varianter som jag brukar göra.
Först ut är ett bokmärke som man viker med hjälp av origami. Just denna vikning kunde jag sedan innan men det finns hur många bra instruktioner som helst på internet. Sök t.ex. på "fold bookmarks" eller "bokmärke vikning", det ger bra sökresultat. På bokmärket har jag satt Älva-Freja på mage kikar upp som finns som digi-stämpel i shopen.
Nästa bokmärke har jag hittat här http://foldsomething.com/2010/origami-videos/mark-of-love/ , den sidan visar både med bilder och video hur man går till väga. Resultatet ser ni här;
Detta hjärtat fick prydas av Uggla, liten
Det tredje bokmärket är lite "enklare" än de två översta som innebär lite vikningar fram och tillbaka. Det här märket är ett rektangulärt cardstock (gör så stort som du vill ha det) som jag vikit ihop till en triangel (eller två om man räknar med baksidan). För att baksidan skulle sitta ihop satte jag fast ett band som döljer själva skarven som blir. Här har jag Enkel ros som dekoration och mönstrat papper under.
Om man inte vill göra hörnbokmärken kan man ju ta en bit cardstock och skära ut en liten "tunga" som man sätter på baksidan av bladet. Här visar jag framsidan på ett bokmärke samt hur jag skurit ut "tungan". Här tyckte jag att katten passade bra, men tydligen finns den inte kvar i sortimentet, men man kan ju ta något annat avlångt motiv om man vill fylla märket med något.
Till sist ett bokmärke där jag ritade en liten mall av en klänning som jag sedan "mönstrade" överdelen med Swirl med blomman åt höger. En lite kjol av överbliven spets och ett tunt "pärlhalsband" blev lite roliga detaljer.
Visar en extra bild med de två sista bokmärkena så ni kan se hur jag gjorde med klänningen som alltså måste vara dubbelvikt. Vill man så kan man sätta fast en liten magnet på båda insidorna för att det ska sitta fast lite bättre. Just detta bokmärket är såpass långt så det är inte direkt nödvändigt med magneter, men det kan ju vara bra att tänka på om du gör någon annan form.
Jag skulle bli jätteglad om du lägger in/länkar till några bokmärken som du fått inspiration till när du tittat på mina. Gärna om du har andra varianter också. Gillar verkligen bokmärken!

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.