tisdag 8 mars 2011

Gammeldags papper

I dessa miljövänliga tider, ska kanske även vi pysslare tänka till och använda saker som är snälla mot naturen...
Det går till exempel alldeles utmärkt att färga papper med te !
Detta behöver du:


*Vitt papper.
Här har jag har använt vanligt skrivarpapper, men det går bra med de flesta sorter,
- prova och experimentera, - det är kul !

*Tepåsar
Olika sorter ger olika färger,
även här kan man prova sig fram.
Det fungerar förresten med kaffe också !

*Penslar och / eller svampar, som man stryker ut teet med.

*Brun stämpeldyna, en eller flera,
med bruna nyanser.


Koka en halv mugg med starkt te.
Låt tepåsen dra länge !


Sen kan man bara pensla på !
I detta fallet blev teet väldigt ljust, så jag fick låta det torka emellan
och lägga på flera lager.


Man kan också ta själva tepåsen och
dra runt med,
för lite flameffekt.


Här är det färdiga pappret.
Vill man, så kan man avsluta här,
men för ett ännu mer slitet utseende,
går man vidare såhär:


Låt pappret torka
och skrynkla ihop det försiktigt till en liten boll.

Släta ut det igen.

 Sedan tar man en stämpeldyna
och drar försiktigt, försiktigt över topparna
på det skrynkliga,
så att färgen fastnar bara där.

 Lägg pappret i en ihopvikt kökshandduk
och stryk det slätt, på låg värme.

Voila !
Det färdiga pappret !

 Här har jag skurit ut en lagom bit av pappret,
till det kort jag tänker göra.
Jag använder Distress-verktyget,
för att göra kanterna lite mörkare.

 Och så lite chalc, förstås !
För effektens skull
och för att inget kort någonsin känns helt komplett utan,
så'n är jag !


Och så här blev det färdiga kortet !
Edge-scrappen är också käck
att använda för att understryka
det slitna ännu mer.

Om du testar detta,
så lämna gärna en länk i kommentaren,
så att jag får se hur just ditt alster blev !

/ Jaana

5 kommentarer:

  1. Så himla fräckt Jaana! Ska ta med mig ditt tips när vi ska pyssla i skolan. Blir lite billigare än att använda mina distresser till flera klasser...

    SvaraRadera
  2. Så himla bra det blev! Det måste jag testa!

    SvaraRadera
  3. Det där blev ju riktigt häftigt !! Ska nog prova ! // Eva

    SvaraRadera
  4. Så där gjorde vi på högstadiet. Fast med kaffe. Och sen eldade kanter. Skitsnyggt blir det!

    SvaraRadera
  5. Läckert, inte testat med te ännu! =)
    Kram Elenor

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.