tisdag 19 juli 2011

Tutorial - "Korg"

Ska försöka mig på att visa er hur man ganska enkelt kan göra en liten korg att ge bort till någon man tycker om, i korgen kan man få plats med en hel del godsaker eller andra roliga ting.

1. Du börjar med att ta ett vanligt Cardstock eller liknande (30,5*30,5). Markera varje hörn 10*10. Jag använder ett falsben som jag drar fram och tillbaka med några gånger för att få en markering som sedan går att vika.


2. Gör även en markering från hörn till hörn i varje 10*10-kvadrat (låter det krångligt?) Denna markering blir alltså diagonalt drygt 10 cm.



3. Därefter viker jag in alla 4 sidor och gör vikningarna lite mer skarpa/tydliga.







5. Sedan viker jag ihop själva korgen för att få lite mer "form" på den. Det här steget kan man säkert hoppa över om man vill.



Så här ska korgen se ut om min instruktion har gått hem :)




6. Nu börjar det roliga, att dekorera de 4 sidorna. Jag brukar ha ett mönstrat papper som bakgrund, ca 10*10 cm och därefter dekorerar jag på olika sätt, beroende på vem som ska få den.



Här klistrar jag på lite spets som jag sätter högst upp på sidorna. Jag sätter även på olika stämplar, på just denna har jag satt på Katt på bakfötterna, Drinkglas med lime och texten Du är en ängel, i cirkel. (Dessa finns i webshopen)




7. Ute i varje hörn gör jag ett litet hål som är lagom stort till ett band som jag sedan trär igenom alla fyra hålen.



Här ser ni en del av den färdiga korgen...



...och här är den uppifrån. Lite kolor fick landa i den här för tillfället.





Hoppas nu att ni fått lite tips på hur man kan tillverka en liten käck korg att ge bort till nära och kära. Länka gärna i det här inlägget om du gör en egen så att jag får se hur de blir.
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.