tisdag 8 maj 2012

Tisdagstips

Hej på er!
Dagens plan var att visa er hur man kan göra en stjärnformad ask. Men teknikens makter är emot mej....Min mobil tycker inte att kamera o mail ska samverka efter senaste mailuppdateringen.
Nu är det fixat igen så här kommer en instruktion till en sån här stjärnformad ask:




Stämplar jag använt: snirkligt hörn, klocka med vingar

Bestäm dej för hur stor en sida på själva asken ska vara.  Min är 4cm bred och 6cm hög. Eftersom stjärnan har fem uddar behöver du skära en remsa som är 10ggr 4cm lång + 1cm för att kunna montera ihop den = 41cm lång.
Remsans bredd blir 6cm + 4cm till botten = 10cm bred
Om du inte har så lång kartongremsa får du göra den i två delar. Glöm då inte att lägga till lite för ihopmonteringsflik!



Botten ska bestå av liksidiga trianglar. För min låda blir det 4cm eftersom det är den bredden jag valt för varje sida. Bilden visar hur jag mätt för att få mina trianglar att bli liksidiga. Jag behöver alltså klippa bort 6mm i nederkant.


Mät, rita o klipp till flikarna som bildar botten. Biga bottenlinjen + alla sidor. Vik till det hela som ett zig-zag-band.


Nu kommer vi till det finurliga med de liksidiga trianglarna: limma eller tejpa ihop som bilden visar. Limma/tejpa också ihop långsidan så att du nu har en ask men med ett hål i botten =)



Så här ska det se ut när du är klar!



Nu håller du fast lådan mot en bit kartong, ritar, klipper ut o till sist sätter fast en hel botten.
Locket gör du likadant som botten men lägger till 2mm på varje sidbredd för att få den lagom stor för att passa över bottendelen. Jag har också gjort den lite lägre så att man ser att det är en botten och ett lock. Varje siddel på mitt lock är alltså 4,2cm bred och 4cm hög.

Diana has made the original tutorial in English, and that's where I got the idea for my small box with a lid.
Grundidén till den här lådan har jag lånat av Diana Crick. Hennes tutorial för en stjärnformad flask-låda utan lock hittar du HÄR!

Frågor? Hör av dej så förklarar jag!
Kom tillbaks på lördag så får du se en stjärnformad låda till!!


Kram, Monica =)

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.