tisdag 22 maj 2012

Vindsnurra

Idag ska jag visa hur man viker en enkel vindsnurra.

Börja med att skära till ett kvadratiskt papper.



Mitt ark är 20 x 20 cm,
men du kan givetvis göra det i vilken storlek som helst.
Rita sedan streck från hörn till hörn, för att markera mitten.
Gör hål i mitten och i de fyra hörnen, så som visas på bilden.
Klipp upp ca 10 cm i strecken.

Nu är det läge att chalka och dekorera, om du vill.

Snyggast blir det med ett dubbelsidigt papper,
med en färgad och en mönstrad sida.
Jag har fäst ihop två papper; ett rosa och ett som jag stämplat 
"Blomsterhörne2" på åtskilliga gånger och sen färglagt med Promarkers.


Nu till det som möjligen kan vara lite klurigt;
hörnen med hålen viks in mot hålet i mitten och fästs med en knappnål.


Men för att snurran ska rotera,
måste man placera en pärla mellan hålet i mitten och flikarna.
Lite svårt att förklara, men jag hoppas att bilden visar hur jag menar.....
Likadant på baksidan;placera en pärla bakpå nålen, innan den fästs i pinnen.



När du kommit så här långt,
kan du trycka fast nålen med snurran i ett radergummi,
medan du gör ett hål i pinnen.

Tryck fast snurran på pinnen:


Ta-daa,
färdigt till att stickas ner i en blomlåda eller rabatt
eller kanske till att glädja någon av våra yngre medborgare med !

/Jaana


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.